כללי

מענק מלחמה חרבות ברזל

מענק מלחמה חרבות ברזל

הנה כמה שאלות שענינו עליהן וחשוב לכם לדעת:

האם עובדים שנעדרים מעבודתם עקב מלחמה יכולים להיות זכאים לפיצוי בגין היעדרותם?

קביעה וגובה הפיצויים בזמן מלחמה נבחנים ומוכרעים בדרך כלל בתום תקופת ההכרזה על מצב חירום מיוחד.
דוגמאות למקרים בהם חלה חובת תשלום שכר לעובדים שנעדרו מהעבודה:
בהסכמים ובהסדרים שנעשו בתקופות מלחמה קודמות, נקבע כי תושבים באזור המוכרז שנעדרו מעבודתם או לא ביצעו את עבודתם בימים שבהם מקום עבודתם או מגוריהם היו באזור המוכרז של נסיבות מיוחדות בזמן מלחמה, יהיו. זכאים לשכר ממעסיקיהם.

עובדים הנראים כזכאים לפיצויים על פי הסכם, למי עליהם לפנות כדי לקבלם?

פיצויי מעסיק בגין תשלום שכר יתקבלו (בכפוף להסכמות) בעקבות תביעות שיוגשו לרשות המסים, כמפורט בתקנות מס רכוש ונזקי מלחמה (תשלום פיצויים). בהסכמות קהילתיות שהושגו בין עובדים, מעסיקים והממשלה כי המעסיק, שמקום עבודתו נסגר על פי הנחיות פיקוד העורף, ישלם לעובדיו את שכרם הקבוע ויוכל לקבל פיצויים בהתאם להסדרים הקבועים במס רכוש ותקנות הקרן לפיצוי נזקי מלחמה.
עם זאת, יובהר כי נכון לעכשיו אין הסכמה לגבי "מבצע חרבות ברזל". לפיכך, רק עם חתימה על הסכם קהילתי, עובדים יהיו זכאים לפיצויים אם מקום עבודתם נסגר על פי הנחיות פיקוד העורף.

האם עובדים שנעדרים מהעבודה זכאים לפיצויים בשל הצורך להישאר בבית עם ילדיהם בגלל שמוסדות חינוך סגורים עקב המצב הביטחוני?

בעבר, בעקבות הסכמים קהילתיים בין ארגוני מעסיקים לעובדים, שהורחבו על ידי שר העבודה, כלל העובדים והעובדים שנאלצו להישאר בבית ולטפל בילדיהם (עד גיל 14) עקב הודעות פיקוד העורף קיבלו את שכרם כאילו עבדו.
אנו נמצאים כרגע במצב מלחמה וכאמור הנושא יטופל רטרואקטיבית כפי שנעשה בעבר.

הורים לילדים בני 15 ומעלה שנשארו איתם בבית ולא עבדו, האם הם זכאים לפיצוי?

לא. בעבר ניתן פיצוי להורים לילדים עד גיל 14. הגדרת ילד נקבעה בתקנות חירום להגנת עובדים בשעת חירום התשע"ו.

אם מקום העבודה פועל כרגיל אך העובדים חוששים להגיע לעבודה, האם הם זכאים לשכר?

מעסיק אינו מחויב לשלם שכר לעובד שלא הגיע לעבודה, במצב בו אין איסור להגיע לעבודה על פי הנחיות פיקוד העורף. לפיכך, מעסיק יכול לדרוש מעובד להגיע למקום העבודה, אלא אם נקבע אחרת בהוראות מפורשות של פיקוד העורף. עם זאת, עובד ומעסיק יכולים להסכים על היעדרות העובד, בהתאם לימי החופשה העומדים לרשותם או להסכים כי העבודה תתבצע מרחוק, כל עוד זה מוסכם ומסודר במקום העבודה.

מהן אפשרויות התשלום העומדות לרשות מעסיק עבור עובדיו במפעל לא מוגן שהומלץ לו לא לפתוח?

המעסיק יכול לקבוע, במקרים מתאימים, כי תתבצע עבודה מרחוק ולשלם לעובדים שכר קבוע. בכל מקרה, יש לפעול בהתאם לחוק ולהסכם הקיבוצי הקיים.

מהן הזכויות החוקיות של עובדים שאינם מגיעים לעבודה במפעל המוכרז כשירות "חיוני"?

עובדים במפעלים המספקים שירותים חיוניים, כפי שאושרו על ידי הרשות המוסמכת לפי חוק שירות חירום לעבודה משנת 1967, וקיבלו זימונים לעבודה על סמך הסמכות החוקית המפורטת, מחויבים להתייצב בעבודה. אי התייצבות בעבודה היא עבירה פלילית. בשל הנסיבות המיוחדות שהוכרזו במצב הנוכחי. ניתן לזמן עובדים במתקנים המספקים שירותים חיוניים כמו תשתית, בריאות, חשמל, מים, גז ומזון להתייצב לעבודה.

האם מותר לפטר עובדים שלא מגיעים לעבודה במפעל לא מוגן?

חל איסור לפטר עובדים כאשר הנחיות אבטחה מונעות מהם להגיע למקום העבודה. לכן, אם מקום העבודה אינו מוגן, והנחיות האבטחה אוסרות את העבודה בו, סיום העבודה אינו תקף. עובדים שפוטרו יכולים לדרוש מהמעסיק לבטל את הפסקת העבודה ויכולים לפנות לבית הדין לעבודה במידה והמעסיק לא יענה. המעסיק הנזכר חשוף גם לעונשים פליליים על פי חוק הגנת עובדים בשעת חירום.

האם מותר לפטר עובדים שקיבלו 8 זימונים?

לא. על פי החוק, מעסיקים אינם רשאים לפטר עובדים שנקראו למילואים במהלך שירותם ובמשך 30 יום לאחר מכן.

האם מותר לפטר עובד נכה כאשר מקום העבודה פתוח?

אסור לפטר עובד נכה אם הנחיות האבטחה לא מאפשרות לו להגיע למקום עבודתו.

מה אומר החוק לגבי תשלום שכר לעובדים שלא הגיעו לעבודה עקב המצב הנוכחי?

ככלל, החוק אינו מחייב מעסיקים לשלם שכר לעובדים שבחרו שלא להגיע לעבודה אלא אם מקום העבודה נסגר בהתאם להנחיות החירום ונקבעה חובת תשלום שכר בהסכמים או על פי חוק.

השאר תגובה

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share